نویسنده فرانسوی:هرگونه بحران درباره ایران اقتصاد جهانی را متزلزل می‌کند shia muslim                   
«اریک دنوسه» استاد دانشگاه و نویسنده فرانسوی گفت: ایران اکنون کاملا در اقتصاد جهانی ادغام شده و هرگونه بحران درباره این کشور به شدت تعادل اقتصاد جهانی و همچنین منطقه ای را متزلزل می‌کند.

به گزارش مصاف، دنوسه در کنفرانس «ایران و فرانسه در منطقه خاورمیانه: 2 کشور رقیب یا 2 متحد طبیعی؟» افزود: فرانسویان باید دیدگاه روشنی در مورد آمریکا و کشورهای منطقه داشته باشند.

این همایش را «مرکز ایران و فرانسه» (Centre Franco-Iranien) و مدرسه عالی آزاد مطالعات روابط بین المللی (ILERI) در فرانسه برگزار کرد.

در این کنفرانس 2 ساعته که با حضور حدود 150 نفر از محققان و کارشناسان، دانشجویان دکترای، روسا و مسئولین شرکت های فرانسوی برگزار شد «ابوالقاسم دلفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و همچنین «آنتوان اسفر» (Antoine SFEIR) خبرنگار و نویسنده مشهور و پایه گذار نشریه «دفاتر شرقی» و رئیس شورای هیات مدیره مدرسه عالی آزاد مطالعات روابط بین المللی و «اریک دنوسه» (Eric DENECE) نویسنده و استاد دانشگاه و پایه گذار و رئیس مرکز فرانسوی مطالعات درخصوص اطلاعات (CF2R) سخنرانی کردند.

دنوسه همچنین خطر دیدگاه عربستان و سایر کشورهای منطقه را یادآورشد و گفت: در هیچ یک از این کشورها مردم سالاری وجود ندارد و در کویت نیز هربار پارلمان برخلاف نظر امیر این کشور تصمیمی اتخاذ می کند، فوری منحل می شود.

این نویسنده فرانسوی همچنین درباره آمریکا گفت : دونالد ترامپ یک رئیس شرکت است و اکنون نیزایالات متحده را با همان دیدگاه یک رئیس شرکت اداره می کند.

دنوسه تاکید کرد که ترامپ و اطرافیان او به هیچ عنوان طرفدار عربستان نبوده و رئیس جمهوری آمریکا دیدگاه های اعلام شده خود در قبال پادشاهی سعودی را عوض نکرده است، ولی نفرت عمیق وی نسبت به ایران ، سبب شده تا فعلا از حاکمان ریاض عربستان حمایت کند.

این استاد دانشگاه به ارائه برخی آمار هادرباره معضلات جدی ارتش آمریکا با وجود بودجه دفاعی عظیم این کشور اشاره کرد و ادامه داد: اکنون این ارتش برای حفظ امکان دو رویارویی نظامی همزمان ، به مشکل برخورده است.

به عقیده دنوسه ، تنها راه برای بدست آوردن بودجه های ویژه جدید برای ارتش آمریکا ، آغاز یک جنگ است و دو گزینه فعلی ترامپ کره شمالی و ایران است و به این دلیل وی سعی به بهانه گیری دارد تا همانند عملکرد آمریکا در آغاز جنگ ویتنام، یک بهانه عامه پسندانه برای افکار عمومی خود و آغاز جنگ بدست آورد.

این نویسنده فرانسوی تاکید کرد: آمریکا کشوری است که اعمال شکنجه را قانونی اعلام کرده و در سراسر جهان دست به مداخله نظامی زده است، در نتیجه خطر جنگ جدی است و باید آرزو کرد که ترامپ از چنین فکری صرف نظر کند.
 
منبع: ایرنا