سفر هیات‌های فتح و حماس به قاهره برای ادامه گفتگوهای آشتی ملی shia muslim                   
اداره گذرگاه‌ها و مرزهای باریکه غزه از بازگشایی استثنایی گذرگاه زمینی رفح به منظور عزیمت هیات گروه‌های فلسطینی به قاهره برای شرکت در گفتگوهای آشتی ملی خبر داد.

به گزارش مصاف، این هیات در بیانیه ای تصریح کرد که مصر اعلام کرده گذرگاه رفح تنها برای سفر هیات گروه های فلسطینی به قاهره بازگشایی می شود و فعلا خبری از تردد مسافران فلسطینی از طریق این گذرگاه نیست.

قرار است قاهره فردا سه شنبه میزبان گفتگوهای آشتی ملی میان جنبش های فتح و حماس برای پیشبرد پرونده آشتی ملی باشد. این گفتگوها یک هفته پس از سفر هیات دولت وفاق ملی به نوار غزه و تحویل گرفتن اداره امور این باریکه صورت می گیرد.

در همین راستا، اسامه قواسمی سخنگوی جنبش فتح تصریح کرد که هیات این جنبش شامگاه امروز دوشنبه وارد قاهره می شود تا در گفتگوهای فردا سه شنبه با حماس شرکت کند.

قواسمی در گفتگو با رادیو صدای فلسطین بیان کرد که مهم ترین پرونده ای که قرار است فردا بررسی شود، موضوع آغاز به کار دولت وفاق ملی در غزه و تحویل گرفتن گذرگاه ها و تمامی بخش های اقتصادی، امنیتی و سیاسی است.

وی اشاره کرد که گفتگوهای آشتی ملی در قاهره 3 روز به طول می انجامد.

هیات فتح متشکل از عزام احمد، حسین الشیخ، روحی فتوح، احمد حلس، دکتر فایز ابو عطیه و ماجد فرج رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان می باشد.

از سوی دیگر، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که هیات حماس امروز دوشنبه به منظور شرکت در گفتگوهای آشتی ملی تحت نظارت مصر راهی قاهره می شود.

حسام بدران در گفتگو با رادیو "حیات" اظهار داشت که اعضای هیات حماس امروز دوشنبه از مناطق مختلف راهی قاهره می شوند تا فردا سه شنبه با هیات فتح دیدار کنند.

ریاست هیات حماس نیز بر عهده صالح عاروری نائب رئیس دفتر سیاسی حماس می باشد. یحیی سنوار، موسی ابومرزوق، حسام بدران، عزت رشق، خلیل حیه و روحی مشتهی نیز دیگر اعضای این هیات هستند.

روحی مشتهی که اکنون در مصر حضور دارد، تاکید کرد که توافقنامه آشتی ملی قاهره در سال 2011 اساس و مبنای گفتگوهای آشتی ملی خواهد بود.

مشتهی در گفتگوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین افزود که مهم ترین مساله ای که قرار است در این گفتگوها مطرح شود، مساله ادغام کارمندان دولتی است.

وی افزود که توافقنامه های قبلی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهکارهایی برای اجرای آن ها به ویژه موضوع کارکنان دولتی و لغو مجازات های اعمال شده علیه باریکه غزه اندیشیده خواهد شد.

این رهبر حماس تاکید کرد که هیات جنبش متبوعش راهکارهای اجرای توافقنامه آشتی ملی در قاهره در سال 2011 را به طور کامل بررسی خواهد کرد.

روحی مشتهی تصریح کرد که ما خواستار اقداماتی عملی در مقابل گام هایی هستیم که حماس برای تحقق آشتی ملی برداشته، از جمله بازگشایی گذرگاه رفح و فراهم کردن نیاز ساکنان باریکه غزه به برق و دارو.

مشتهی افزود که بر اساس توافقنامه قاهره، موضوع کارمندان دولتی باید از طریق کمیته ای اداری که با توافق حماس و فتح تشکیل می شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد که اکنون 6 سال از این موضوع گذشته است و باید به مرحله اجرا درآید.

 

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین