جمهوری آذربایجان؛ گرفتن حق سرپرستی از والدینی که کودکان خود را به مراسم عاشورا ببرند shia muslim                   
دولت جمهوری آذربایجان تصویب قانونی را در دستورکار خود قرار داد که اجازه می‌دهد والدینی که فرزندانشان را به مراسم عزاداری حسینی می‌برند، از حق سرپرستی کودکان خود محروم شوند.

به گزارش مصاف، درپی برگزاری مراسم عظیم عاشورای حسینی در مرکز باکو و برگزاری آیین‌های پرشور عزاداری در گنجه و نارداران و لنکران و سایر مناطق جمهوری آذربایجان برغم تمامی تدابیر سال‌های اخیر حاکمیت برای محدود کردن این مراسم، دولت جمهوری آذربایجان تصویب قانونی را در دستورکار خود قرار داد که اجازه می‌دهد والدینی که فرزندانشان را به مراسم عزاداری حسینی می‌برند، از حق سرپرستی کودکان خود محروم شوند.

درپی فضاسازی سیاسی و رسانه‌ای علیه مراسم عاشورا در جمهوری آذربایجان به دلیل حضور کودکان و جوانان در این مراسم، «کمیته امور خانواده و مسائل زنان و کودکان» جمهوری آذربایجان، لایحه تغییر «قانون مراقبت در مقابل اطلاعات زیانبار برای سلامت و رشد کودکان» را تدوین کرد که براساس آن والدینی که کودکانشان را به مراسم عزاداری عاشورا می‌برند، از حق سرپرستی کودک خود محروم خواهند شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری «آزاد اینفورم» جمهوری آذربایجان، واحد مطبوعاتی «کمیته امور خانواده و مسائل زنان و کودکان» جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «نظر این کمیته درباره حضور کودکان در مراسم عزاداری عاشورا به درستی در رسانه‌ها منعکس نشده است و این کمیته مخالف حضور کودکان در این مراسم هاست.»

«کمیته امور خانواده و مسائل زنان و کودکان» افزوده است: « با در نظر گرفتن خلأهای موجود در قوانین، باید مسئولیت‌های قانونی والدین افزایش داده شود و قوانین براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی تغییر داده شوند.»

«کمیته امور خانواده و مسائل زنان و کودکان» جمهوری آذربایجان افزوده است: براساس فرمان شماره 2074 رئیس‌جمهوری آذربایجان به تاریخ اول ژوئن 2016، لایحه قانون «مراقبت در مقابل اطلاعات زیانبار برای سلامت و رشد کودکان» تهیه شده است. این قانون، مراقبت از کودکان دربرابر اطلاعات زیانبار در کشور را تنظیم می‌کند. برای حفظ کودکان درمقابل اطلاعات زیانبار، کنترل دولتی در این زمینه ضروری است.»

«کمیته امور خانواده و مسایل زنان و کودکان» جمهوری آذربایجان افزوده است: «تصویب قانون با در نظر گرفتن این موارد، رعایت منافع کودکان در زمان تشکیل مراسم‌های دستجمعی را امکان‌پذیر خواهد کرد. این لایحه به ریاست جمهوری تقدیم شده است و انتظار می‌رود در آینده نیز در مجلس ملی مطرح شود.»

«کمیته امور خانواده و مسائل زنان و کودکان» جمهوری آذربایجان با تاکید بر لائیک بودن دولت این کشور افزوده است: «توجه به کودکان و تربیت آنها، وظیفه والدین است و دولت بر اجرای این وظیفه نظارت دارد. درچارچوب نظام حمایت از حقوق کودکان، جهت جلوگیری از ترک تحصیل و ضرر رساندن به سلامت کودکان ، دولت تدابیر مقتضی اتخاذ می‌کند. ارتکاب اعمالی که به سلامت کودکان زیان می‌رساند، ممنوع است و نقض صریح کنوانسیون حقوق کودکان محسوب می‌شود. براساس همین ماده، شرکت دادن کودکان در فعالیت‌هایی که برای سلامت و معنویاتشان مخاطره ایجاد می‌کند، ممنوع است. در غیر این صورت، از لحظه ثبت شدن نقض این قانون، ممکن است حقوق والدین (حق سرپرستی کودکان) محدود یا لغو شود.»

«کمیته امور خانواده و مسائل زنان و کودکان» جمهوری آذربایجان افزوده است: «این کمیته با همکاری سایر نهادهای دولتی، بخصوص برای از بین بردن کلیشه‌های نادرست، فعالیت‌های تبلیغاتی، برای خانواده‌های تحت مخاطره، حقوق‌دان و روانشناس تامین و برنامه‌های آموزشی ضروری را در مدارس و مراکز آموزش عالی اجرا می‌کند. هم‌اکنون، مراکز منطقه‌ای این کمیته، فعالیت‌های آگاهی‌بخش در این زمینه را تقویت می‌کنند.»

«کمیته امور خانواده و مسایل زنان و کودکان» جمهوری آذربایجان تاکید کرده است: «در (جمهوری) آذربایجان پیشرفته ، شرکت دادن کودکان در مراسم‌های دستجمعی که بر سلامت و رشد آنها تاثیر منفی می‌گذارد، ممنوع است. این کمیته خواهان رفتار مسئولانه درباره این مساله است.»

تلاش برای تدوین و تصویب قوانین محدودکننده حضور خانواده‌ها در مراسم‌های دینی شیعی در جمهوری آذربایجان، در حالی است که دولت و مجلس و نهادهای امنیتی و نیز کمیته دولتی امور گروه‌های دینی و اداره مسلمانان قفقاز طی سال‌های گذشته، تدابیری جدی را برای مهار گرایش مردم جمهوری آذربایجان به احیای سبک زندگی شیعی در این کشور به کار بسته‌اند. بخصوص طی دو سال گذشته، دولت جمهوری آذربایجان با اعلام «سال چند فرهنگ‌گرایی» در سال 2016 با همکاری سازمان‌های یهودی و صهیونیست و تداوم ویژه برنامه‌های آن تحت پوشش «سال همبستگی اسلامی» در سال 2017، تلاش منسجمی را برای انکار هویت شیعی جمهوری آذربایجان و «چندفرهنگی» و «چنددینی» معرفی کردن این کشور بکار بست.

دولت جمهوری آذربایجان همچنین در نوامبر و دسامبر 2105 با حمله نظامی به نارداران که تا آن زمان عظیم‌ترین تجمع عاشورایی جمهوری آذربایجان در مجاورت حرم بی‌بی رحیمه(س)، خواهر گرانقدر امام رضا(ع) در نارداران برگزار می‌شد، طرح ویژه‌ای را برای از بین بردن زمینه تجمع عاشورایی در نزدیکی پایتخت جمهوری آذربایجان اجرا کرد. اما، تسخیر نارداران موجب شده است مردمی که تجمع عاشورایی در نارداران را تشکیل می‌دادند، طی دو سال اخیر خیابان‌های اطراف مسجد مشهدی داداش در باکو را به این تجمع اختصاص دهند. شکل‌گیری تجمع عظیم عاشورایی در مرکز باکو در خیابان‌های منتهی به مسجد مشهدی داداش، برخورد دولت لائیک باکو با این تجمع را تقریبا غیرممکن کرده است.

طی یک هفته اخیر، برگزاری تجمع عظیم عاشورایی در خیابان‌های منتهی به مسجد مشهدی داداش باکو و نیز تجمع عظیم عاشورا در محوطه اطراف مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در منطقه یئنی گونشلی در حومه باکو و نیز تجمع عظیم تاسوعا و عاشورا در حرم امامزاده ابراهیم(ع) در گنجه، واکنش‌های شدید و فضاسازی محافل لائیک و شیعه‌ستیز در باکو را در پی داشته است که تلاش برای تصویب قانون محروم کردن خانواده‌های دیندار از حق سرپرستی کودکانشان نیز در همین چارچوب آغاز شده است. این در حالی است که در دو سال گذشته مجلس جمهوری آذربایجان با تصویب قوانین زیادی، ممنوعیت‌های زیادی را برای برگزاری مراسم عزاداری حسینی از جمله نصب پرچم در خارج از مساجد، حضور عزداران در خارج از مساجد، برگزاری مجالس عزا در داخل منازل، منبر رفتن علما و روحانیون تحصیل‌کرده در حوزه های علمیه خارج از کشور را وضع کرده و ده‌ها تن از روحانیون تحصیل‌کرده در حوزه‌های علمیه قم و نجف را دستگیر و زندانی کرده است. اما، مراسم‌های پرشکوه عاشورا در جمهوری آذربایجان نشان داد که تمامی تدابیر دولت لائیک باکو برای مهار و محدود کردن احیای اسلام در جمهوری آذربایجان بی‌تاثیر مانده است.

منبع: تسنیم