پیشنهاد غرب به بارزانی: بررسی مسئله اقلیم کردستان در سازمان ملل در برابر تعویق همه‌پرسی shia muslim                   
رهبر یکی از احزاب اقلیم کردستان پیشنهاد قدرت‌های بزرگ به رئیس اقلیم برای تعویق برگزاری همه پرسی جدایی از عراق را فاش ساخت.

به گزارش مصاف، «محمد حاج محمود»، دبیر حزب سوسیالیست کردستان عراق و از افراد نزدیک به «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان ضمن افشای پیشنهاد قدرت های بزرگ به وی برای تعویق برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم از عراق، تاکید کرد که کشورهای مذکور مشکلات میان دولت های اقلیم و فدرال را حل و فصل خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، دبیر حزب سوسیالیست کردستان در گفت و گو با روزنامه فرا منطقه ای «الشرق الاوسط» در این باره اظهار داشت: آمریکا، بریتانیا، فرانسه و سازمان ملل متحد پیشنهاد بررسی اوضاع اقلیم از جمله همه پرسی استقلال در این سازمان در برابر تعویق دو ساله همه پرسی از سوی رهبری کردستان را ارائه دادند.

حاج محمود با بیان این که «برت مک گورک»، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با داعش، سفرای آمریکا، بریتانیا و فرانسه در عراق و رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در این کشور پیشنهاد مذکور را در دیدار روز پنج شنبه خود با رئیس اقلیم کردستان ارائه دادند، اعلام کرد که آنها تاکید کردند در صورت مخالفت با این پیشنهاد، اقلیم باید پیامدهای آن را بر عهده بگیرد.

این مسئول کُرد عراقی همچنین تصریح کرد: نمایندگان این کشورها به این مسئله اشاره کردند که نشست سازمان ملل پرونده عراق از جمله اقلیم کردستان و همه پرسی استقلال را بررسی خواهد کرد و سه کشور مذکور و این سازمان نیز برای حل و فصل مشکلات موجود میان اقلیم و دولت فدرال تلاش خواهند کرد.

این در حالی است که پارلمان اقلیم کردستان شامگاه جمعه در نخستین جلسه خود طی دو سال اخیر با اکثریت آرای نمایندگان حاضر به برگزاری همه پرسی جدایی از عراق در ۲۵ سپتامبر جاری رای مثبت داد و بارزانی نیز ضمن مخالفت دوباره با تعویق همه پرسی به عنوان ابزاری برای دستیابی به استقلال، از مردم خواست به سوی همه پرسی در حرکت باشند و تاکید کرد که تاکنون گزینه جایگزینی برای همه پرسی دریافت نکرده است.خاورمیانه تلاش کرده است.


منبع: شفقنا