نهنگ قاتل در آب‌های آزاد!/ چالش‌های خطرناک دنیای مجازی و هشدار به خانواده ها shia muslim                   
بازی تمام شد. خبر کوتاه بود: طراحان چالش نهنگ آبی در ایران دستگیر شدند. این را حسن کریمی قدوسی اعلام کرد و با تاکید بر اینکه نهنگ آبی نه یک بازی بلکه یک چالش مانند چالش آب یخ است، گفت: سازندگان این چالش بازداشت شده و از آنجا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تایید و اعلام مراحل دارد با بازداشت سازندگان آن عملا دیگر این چالش وجود ندارد.

به گزارش مصاف، بازی تمام شد. خبر کوتاه بود: طراحان چالش نهنگ آبی در ایران دستگیر شدند. این را حسن کریمی قدوسی اعلام کرد و با تاکید بر اینکه نهنگ آبی نه یک بازی بلکه یک چالش مانند چالش آب یخ است، گفت: سازندگان این چالش بازداشت شده و از آنجا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تایید و اعلام مراحل دارد با بازداشت سازندگان آن عملا دیگر این چالش وجود ندارد.

اما آیا همین چند خط خبر می تواند خیال هزاران خانواده را که این روزها نوجوانی چسبیده به دنیای مجازی دارند از قرار گیری در مسیر مرگ راحت کند.

تنها یادآوری این نکته کافی است که فیلیپ بودکین، دانشجوی اخراجی روانشناسی روسیه نیز که به عنوان اولین طراح این چالش شناخته می شود دستگیر شده اما نهنگ قاتل همچنان آدم می کشد.

موبی دیک در ساحل روسیه

چالش «نهنگ آبی» سابقه ای ۴ساله دارد. در سال ۲۰۱۳ جوان بیست و دو ساله روس چالشی را طراحی کرد که به روایت خودش جامعه را از زباله های زیستی پاک کند. آنها  علاقه ای به زندگی نداشتند و فکر می کردند دنیا هم علاقه ای به حضور آنها ندارد. بازی برای نخستین بار در شبکه اجتماعی روسی «وی کنتاکت» قرار گرفت.

این بازی نوجوانان افسرده و منزوی را هدف قرار می دهد. بر اساس شواهد موجود از همان روز نخست آنها می دانستند که انتهای بازی خودکشی است.

انجام ۴۹ مرحله شامل کارهای غیر معمول و ترسناک در نیمه های شب، نوجوان را برای طی مرحله پنجاهم که پریدن از یک بلندی و در واقع خودکشی بود آماده می کرد. چهل و نه مرحله ای که اطلاع دقیقی از آن در دست نیست و بر اساس شواهد برای هر کس به گونه ای طراحی می شود. اما آنچه از قربانیان این چالش باقی مانده و همچنین بر اساس گفته های آنها که به هر دلیل نتوانستند چالش را تا پایان ادامه دهند نشان می دهد چالش نهنگ آبی از مراحل آسانتری مانند کشیدن شکل یک نهنگ بر روی کاغد یا بیدار شدن در نیمه شب و دیدن فیلم های ترسناکی که ادمین برای بازیگر می فرستد شروع می شود وبه مواردی مانند نشستن روی لبه های پل، بالا رفتن از جرثقیل های بلند ساختمانی و حک نهنگ آبی با یک جسم تیز بر ساعد می رسد. در تمام این مراحل، کاربر باید عکسی از انجام کارهایی که از او خواسته شده برای ادمین بفرستد تا بتواند به مرحله بعد برود. در این چالش ۵۰روزه کاربر به شدت از نظر روانی درگیر بازی می شود و ادمین اطلاعات شخصی او را تمام و کمال دریافت می کند به گونه ای که چنانچه کسی خواست چالش را قبل از پایان ترک کند، خود و خانواده اش از طرف ادمین مورد تهدید قرار می گیرد تا او را به پایان بازی مجبور کند.

نهنگ آبی در همه دنیا قربانی می گیرد

شواهد موجود نشان می دهد که این چالش تاکنون در سراسر دنیا ۱۳۰ قربانی داشته است. هرچند نمی توان در این باره با اطمینان سخن گفت. اولین خودکشی در سال ۲۰۱۵ و پس از آن این روند ادامه یافت تا در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار این خودکشی ها به چالش نهنگ آبی مرتبط دانسته شد.

بازی نهنگ آبی به سرعت در کشورهای دیگر نظیر آرژانتین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کلمبیا، گرجستان، هند، ایتالیا، کنیا، پاراگوئه، پرتغال، عربستان سعودی، صربستان، اسپانیا، آمریکا، اروگوئه، ونزوئلا گسترش یافت. روسیه بیشترین قربانیان را در این میان دارد که به رغم دستگیری فیلیپ بودکین که خود مدعی اختراع بازی شده نشان می دهد این چالش بیشتر از یک طراح و مغز متفکر دارد. تاکنون سه نفر دیگر هم در روسیه در این زمینه دستگیر شدند اما نهنگ آبی همچنان قربانی می گیرد.

آنها که از جنگ با نهنگ آبی برگشته اند این تجربه را تله ای دردناک توصیف کرده اند که قابل بازگشت نیست. نیاز به کمک به نوجوانان در معرض خطر گروه های مردمی را شکل داده که با اقداماتی مانند مشاوره های روان درمانی در این زمینه پیشگام شده اند. همچنین از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام خواسته شده لینک های دسترسی به این چالش را حذف کنند. تلاش هایی که منجر به هدایت کاربران به دریافت محتواهای آموزشی و اطلاع رسانی در این شبکه های اجتماعی درباره چالش نهنگ آبی شده است.

نهنگ آبی در سواحل ایران

چالش نهنگ آبی حالا به ایران رسیده است. پخش یک ویدئو در دنیای مجازی مربوط به خودکشی دو نوجوان که خود را از یک بلندی پرت می کنند توجه کاربران فضای مجازی را معطوف به چالش نهنگ آبی کرد. این خودکشی ها از سوی رییس اورژانس اجتماعی تکذیب و اعلام شد که چالش نهنگ آبی در ایران هیچ قربانی ای نداشته است. اما تکذیب هایی از این دست هیچ گاه نگرانی ها را در این زمینه کاهش نداده است. ماجرای خون بازی و خط خطی کردن دست های نوجوانانی که جز با دیدن خون خود آرام نمی گیرند هنوز هم جلوی چشمان والدین بسیاری است و حالا چالش نهنگ آبی هم از راه رسیده تا کودکانی را به کام خود بکشد که از دریافت بسیاری از خدمات اجتماعی و روانشناختی برای تشخیص و حل مشکلاتشان بی بهره اند.

هرچند روز گذشته و قبل از رسیدن به پنجاهمین روز خبر دستگیری ادمین های نهنگ آبی و تمام شدن این بازی در ایران توسط رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای منتشر شد اما این سوال همچنان باقی است که آیا با دستگیری یک، دو یا چند ادمین چالش، بازی تمام می شود؟

منبع: شفقنا