ترس اسرائیل از قدرت ایران shia muslim                   
جنبش حزب الله لبنان، ایران و روابط با کشورهای عربی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در هفدهمین دوره کنفرانس امنیتی سالانه هرتزلیا در تل آویو است.

به گزارش مصاف،  هفدهمین دوره کنفرانس امنیتی سالانه هرتزلیا با عنوان توازن راهبردی اسرائیل، فرصت ها و چالش ها همزمان با هفتادمین سالروز تاسیس اسرائیل برگزار شد.

بیش از 180 شخصیت نظامی و سیاسی و امنیتی در آن حضور دارند. علاوه بر آن برخی از شخصیت های دانشگاهی ، رسانه ای و قضایی اسرائیلی و غیر اسرائیلی در این کنفرانس شرکت کرده اند.

عاموس گلعاد رئیس مرکز هرتزلیا که تا سال گذشته ریاست بخش سیاسی و راهبردی وزارت امنیت اسرائیل را برعهده داشت و همچنین گادی آیزنکات رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از بارزترین سخنرانان روز نخست در این کنفرانس بودند. سخنرانان بارها در سخنان خود به جنبش حزب الله ، ایران ، سوریه و روابط اسرائیل با کشورهای عربی اشاره کردند.

سخنرانان همگی اتفاق نظر داشتند که جنبش حزب الله لبنان به خصوص در سایه تجربه عملی که در چند سال گذشته کسب کرده است ، خطر جدی برای اسرائیل است.

در ادامه سخنان آیزنکات در کنفرانس هرتزلیا منتشر شد که گفت: جنبش حزب الله تهدید اصلی برای اسرائیل تلقی می شود. حزب الله قویتر شده است و ده ها هزار موشک دارد. ارتش اسرائیل برای جلوگیری از رسیدن سلاح پیشرفته به این جنبش تلاش می کند.

در ادامه عاموس گلعاد گفت: حزب الله تهدید راهبردی برای جبهه داخلی اسرائیل است. حزب الله هر روز مجهزتر و مسلح تر شود.

شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین بر ضرورت جلوگیری از قدرتمند شدن ایران که تهدیدی مستقیم برای اسرائیل است، تاکید کردند.

آیزنکات گفت: جلوگیری از پیشرفت تسلیحاتی ایران هدف امنیتی برای همه کشورهای منطقه است. ایران دو روز پیش موشک هایی را به سوی سوریه شلیک کرد. این امر پیام های خاص خود را دارد.

المیادین در ادامه افزود: مقابله با ایران هدف اسرائیل و برخی از کشورهای عربی است. این چیزی است که همه سخنرانان در کنفرانس هرتزلیا بر سر آن توافق نظر داشتند.
این کنفرانس سه روز از بیستم تا بیست و دوم همین ماه(ژوئن) طول می کشد.

منبع: صداوسیما