سامانه موشکی "تاد" آمریکا در راه عربستان shia muslim                   
در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، دو کشور در حال مذاکره برای نهایی کردن قراردادهای ده‌ها میلیارد دلاری خرید تسلیحات هستند. سامانه دفاع موشکی تاد و یک بسته تجهیزات ماهواره ای، بخشی از تجهیزاتی است که به عربستان فروخته خواهد شد.

به گزارش مصاف، عربستان سعودی نخستین مقصد دونالد ترامپ در نخستین سفر دوره ای خارجی اش از زمان به قدرت رسیدنش به شمار می رود امری که بر عزم وی برای تقویت روابط با همپیمان اصلی در منطقه خاورمیانه تأکید می کند.

آمریکا بیشتر نیازهای نظامی عربستان را از بمب افکن های اف-15 گرفته تا سیستم های هدایت و کنترل را در چارچوب قراردادهایی با ارزش ده ها میلیارد دلار در سال های گذشته تأمین کرده است. این در حالی است که ترامپ وعده داده است که اقتصاد آمریکا را با ایجاد فرصت های کاری در بخش صنایع به حرکت دربیاورد.

این منابع گفتند که برنامه شرکت"لوکهید مارتن" در قرارداد شامل چند سامانه از نوع سامانه دفاع موشکی"تاد" می شود و هزینه سامانه تاد به مانند همان سامانه ای که واشنگتن در کره جنوبی مستقر کرده است، نزدیک یک میلیارد دلار است.

همچنین دو طرف بر سر فروش سیستم برنامه کامپیوتری"سی2 بی.ام.سی" در زمینه هدایت و کنترل طی نبردها و تماس ها و نیز بسته ای از توان های ماهواره ای مذاکره می کنند و هر دوی این سیستم ها را لوکهید ارائه می کند.

این منابع که نخواستند نام شان فاش شود زیرا مجاز به حرف زدن درباره مذاکراتی نیستند که شامل قردادهایی می شود که در گذشته اعلام شدند یا از سال ها پیش در حال آماده سازی هستند.

از جمله این قراردادها توافق بر سر فروش چهار فروند کشتی جنگی چند منظوره با خدمات همراه و قطعات یدکی به ارزش 11.5میلیارد دلار می شود که وزارت خارجه آمریکا در سال 2015 با آن موافقت کرد. این منابع گفتند که برنامه آینده برای کشتی ها به احتمال زیاد مورد بحث در توافق میان دو کشور خواهد بود.

دولت اوباما به دلیل حمله نظامی عربستان به یمن و کشته شدن شهروندان، این قرارداد را به حالت تعلیق در آورد.


منبع: العالم