دیده‌بان حقوق‌بشر: آمریکا احتمالا در ارتکاب جنایت جنگی در یمن شریک است shia muslim                   
دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که مسئولان آمریکایی نیز احتمالا به شرکت در جنایات جنگی در یمن متهم هستند.

به گزارش مصاف، دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: ائتلاف عربی با رهبری عربستان از بمب‌های آمریکایی در خونین‌ترین حملات در یمن استفاده کرده است. عربستان یک ایستگاه آبرسانی را که در منطقه ارحب در شرق صنعا در دست تأسیس بود، بمباران کرد.

تهیه کننده این گزارش اعلام کرد: ما از محل حمله و نزدیکان قربانیان بازدید کردیم و مهمات ساخت آمریکا را که نشان می‌دهد تولید شرکت "ریتیون" بوده، یافتیم.

در این گزارش آمده است: این بیست و سومین باری است که دیده بان حقوق بشر به پیدا کردن بقایای سلاح آمریکایی در محل حمله ائتلاف عربی اذعان کرده و چهارمین باری است که به سلاح شرکت ریتیون دست یافته است.

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود آورده است: عملیات حفاری چاه در روستای کوچکی در یمن قبل از اینکه ائتلاف آن را بمباران کند، سپتامبر 2016 در آستانه پایان بود.

دیده بان حقوق بشر تأکید کرد: آمریکا از طریق دادن سوخت به جنگنده‌های ائتلاف و تقدیم کمک‌های مهم به ریاض طی ماه‌های نخست به یک طرف جنگ در یمن تبدیل شد. دولت آمریکا اکنون آماده انعقاد قرارداد فروش سلاح بیشتر به عربستان است.

این سازمان به نقل از کارشناسان حقوق بین الملل و اعضای کنگره اعلام کرد: حمایت مداوم آمریکا از جمله قراردادهای فروش سلاح به عربستان دولت آمریکا را شریک نقض قوانین جنگی می‌کند و مسئولان آمریکایی را احتمالا مسئول ارتکاب جنایت‌های جنگی می‌کند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: آمریکا از چند سال پیش به عربستان سلاح می‌فروشد و ائتلاف عربی از این سلاح‌ها در حملاتش به یمن استفاده کرده است. از جمله این حملات حمله به یک مراسم ختم و بازاری در صنعا بوده است.

در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده است: وزارت خارجه آمریکا با دادن مجوز فروش و ارتقای بالگردهای نظامی به عربستان، امارات، کویت و اردن موافقت کرده و تمامی این کشورها عضو ائتلاف عربی هستند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که بوئینگ به قراردادی به ارزش 3.2 میلیارد دلار برای فروش بیشتر بالگردهای نظامی دست یافته است.

برخی از قانونگذاران آمریکایی تلاش می‌کنند تا دولت ترامپ را به کاهش قراردادهای  فروش سلاح به عربستان ترغیب کنند.


منبع: ایسنا