عفو بین‌الملل: مسلمانان، اسیر قوانین سخت‌گیرانه اروپا shia muslim                   
عفو بین‌الملل از اعمال تبعیض بر ضد مسلمانان در اروپا انتقاد کرد.

به گزارش مصاف، عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) در گزارشی اعلام کرد مجموعه‌ای از قوانین جدید مبارزه با تروریسم در اروپا، بر ضد مسلمانان و پناهجویان تبعیض اعمال می‌کند و موجب گسترش هراس و بیگانگی می‌شود.

این گروه حقوق بشری زنگ خطر را در خصوص اقدامات امنیتی – از جمله گسترش اختیارات بازرسی -- که در دو سال گذشته در چهارده کشور اروپایی به اجرا گذاشته شده است، به صدا درآورد. در طی این مدت، حملات تروریستی در فرانسه، بلژیک و آلمان جان حدود 280 نفر را گرفته است. این حملات که گروه تروریستی داعش مسئولیت بیشتر آن‌ها را بر عهده گرفته است، تنش‌ها را در خصوص مهاجرت تشدید کرده، محبوبیت احزاب دست راستی را افزایش داده و امنیت را به یک موضوع مهم در انتخابات آتی فرانسه، هلند و آلمان تبدیل کرده است.

«جولیا هال»، کارشناس حوزه ضدتروریسم در عفو بین‌الملل و نویسنده این گزارش در این خصوص گفت: «درست در منطقه اتحادیه اروپا می‌بینیم که مسلمانان و خارجی‌ها با تروریست‌ها برابر قلمداد می‌شوند. استفاده از این الگوی تکراری این جوامع را چنان به گونه‌ای نابرابر تحت تأثیر قرار می‌دهد که احتمال بروز هراس و بیگانگی به شدت افزایش می‌یابد.»

وی هشدار داد اقدامات سخت‌گیرانه نظارتی و اختیارات تفحص، حبس و دستگیری – شبیه به آنچه از نوامبر 2015 و پس از کشته شدن 130 نفر در فرانسه به کار گرفته شده است – ممکن است برای هدف قرار دادن فعالان و گروه‌های اقلیت که تهدیدی واقعی به شمار نمی‌رفتند، مورد سوء استفاده قرار گیرد.
«هال» از نگاه دولت‌ها به افراد و استفاده از عباراتی نظیر «شما به نظر من بسیار مشکوک هستید. پس من می‌خواهم رفتار شما را محدود کنم چون تصور می‌کنم شما ممکن است جرمی مرتکب شوید» انتقاد کرد.

منبع: العالم