عرفان حلقه؛ اغواگری به نام دین و درمان shia muslim                   
گفت‌وگوی اختصاصی کیهان با مدیر انجمن نجات از حلقه(بخش نخست)

محمد حسین حمزه
عرفان حلقه یکی از عرفان‌های نوظهور و کاذب است. سرکرده این عرفان و مربی‌هایش با ترویج آموزه‌هایی غیرمنطقی و بی‌اساس موجب انحراف عده‌ای از افراد جامعه شده‌اند. خودکشی، قتل، بیماری‌های روانی، طلاق، ترور، اجتماع اپوزیسیون‌ها، فساد، و آسیب‌های فردی و اجتماعی دیگر از جمله پیامدهای عرفان انحرافی حلقه‌اند. اطلاع رسانی و مقابله علمی با جریان عرفان‌های نوظهور یکی از مهم‌ترین کارکردهای مطبوعات و رسانه‌ها به‌شمار می‌رود. از این رو در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمد رضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه که در زمینه روشنگری درباره عرفان کاذب و انحرافی حلقه فعالیت‌های مؤثر و برجسته‌‌ای انجام می‌دهد، ابعاد و زوایای مختلف این عرفان را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. متن بخش نخست این گفت‌وگو که به تاریخچه و روش‌های به اصطلاح درمانگری عرفان حلقه می‌پردازد، تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود.
* لطفا برای شروع قدری درباره کلیت عرفان حلقه توضیح دهید.
- بنده طی این چندین سال با مطالعه میدانی و کتابخانه‌ای به این نتیجه رسیدم که هدف محمد علی طاهری سرکرده این فرقه انحرافی از ابداع آن، تبیین عرفان در جامعه نبوده بلکه عقل گریزی مردم است. هرجا که مردم از این شخص و مَسترها (مربی‌های این فرقه) می‌پرسیدند که ماهیت اتصال به شبکه شعور کیهانی را مشخص کن که چرا باید به آن وصل شویم، می‌گفتند این وادی، وادی دل، عرفان و بی‌ابزاری است، در اینجا تعریف وجود ندارد که بخواهیم چیزی را تعریف کنیم. این پله، پله عشق است. شما باید از پله عقل، روی پله عشق قدم بگذارید. بعد به این شعر استناد می‌کند:
پای استدلالیان چوبین بود                             پای چوبین سخت بی‌تمکین بود

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

  در صورتی که مولوی آنجا منظورش عقل جزیی‌نگر است که در چند بیت بعدی آن‌ را روشن می‌کند. با توجه به این مطالب سؤال ما از همه اعضای حلقه این است که اگر این وادی، وادی دل است چرا این همه کتاب چاپ کردند؟ در واقع سرکرده عرفان حلقه با این بهانه‌ها افراد را از عقل مداری و تعقل دور می‌کند تا آموزه‌های خودش را به راحتی پیاده کند.
رئیس این فرقه انحرافی شخصی است که اصلا سواد آکادمیک هم ندارد. آنطور که مطالعه کردم، هنوز مدرک دیپلم هم نتوانسته ارائه دهد. ادعاهایی دارد مبنی بر اینکه که من سه سال در دانشگاه ارتادو ترکیه تحصیل کردم که اصلا چنین دانشگاهی با نام ارتادو وجود ندارد و پس از تحقیقاتی که مسئولین پرونده داشتند، مشخص شد که در ترکیه دانشگاهی به نام ارتادوغو وجود دارد لذا طی بررسی و مکاتبات به عمل آمده با آن دانشگاه به این نتیجه رسیدند که در این سه سال وی چنین پرونده‌ای آنجا ندارد. حال سؤال این است که ایشان چطور مدارک دکتری افتخاری دارد؟ باید در پاسخ عرض نمود وی بعد از دستگیری‌اش که مدتی با قید وثیقه آزاد می‌شود، بلافاصله از کشورهایی که به شدت مشکلات مالی دارند، اقداماتی برای اخذ مدرک می‌کند. جالب است که دانشگاه‌ها در این کشورها مدارک علمی را می‌فروشند. وی از دانشگاه ارمنستان و دانشگاه اکو انرژی آذربایجان و برخی دانشگاه‌های دیگر یک سری مدارک دکترای افتخاری می‌خرد و جالب‌تر اینکه موسسه اکو انرژی آذربایجان در مورد سوخت‌های فسیلی تحقیقات می‌کند و حق اعطای دکترا در مورد پزشکی و درمانگری نداشته و ندارد! ثانیا مسئله پزشکی و بحث‌های علم چیزی نیست که با دکترای افتحاری قابل حل باشد. اینها باید مدارک علمی را نشان بدهند و در یک فرآیندهای خاص در دپارتمان‌های علمی بررسی شود و صحت و سقم آن بررسی شود. خود وزارت علوم هم این مسئله را مطرح می‌کند که مقالاتی که وی به موسسات علمی دانشگاهی ارمنستان و غیره داده، اصلا ارزش ارزشیابی ندارد، یعنی در حد سیکل هم نیست. درباره مسئله خرید مدرک، پرفسور نام آور قضیه را باز می‌کند و می‌گوید: در آن زمان این‏جانب شخصا شاهد حضوری خرید آن مدرک بودم، به عنوان معاون امور بین الملل دانشگاه مزبور نیز مشغول کار بودم که پس از مشاهده‏ فاجعه‏ مزبور از آن دانشگاه استعفا دادم و مبارزه رسمی با این پدیده‏ خطرناک را آغاز نمودم.
 ما ارتباط صمیمی با جناب نام آور داریم که اخیرا هم مطلع شدیم پس از تهدیدات مکرر اخیرا ایشان را هم ترور کردند اما خیلی نشد خبری‌اش کنند زیرا می‌خواهند پیگیری قانونی هم از آن طرف داشته باشند.
* در ارمنستان ترور شدند؟
- بله
* مشخص هست چه کسی بوده؟
- بله همه مستندات مشخص است و از طریق پلیس درحال پیگیری هستند.
* از طرف عرفان حلقه بوده؟
- بله و عرض کردم تهدیدهایی هم انجام شده است.
ترورهای دیگر هم در این فرقه انجام شده است. مثلا آقای اسماعیل تبار از مسترهای عرفان حلقه که قضیه خرید جن سرکرده این عرفان از معمار زاده و بسیاری از مسائل پشت پرده عرفان حلقه را لو داد، مورد تهدید رئیس این فرقه انحرافی قرار گرفت. خودش هم مناظره خود با سرکرده عرفان حلقه را در یوتیوب گذاشته. و متأسفانه مسئله کرایه جن در عرفان حلقه وجود دارد و تمام این اتصالات به جنیان است منتهی ادعا می‌کنند ما شما را به روح القدس وصل می‌کنیم. اصلا در هندوستان هم مسئله کرایه جن هست و کاملا عادی است و بسیاری از افراد که در طلسمیات و... کار می‌کنند، از این اقدامات انجام می‌دهند.
* تبار از عرفان حلقه جدا شده؟
- بله. وی را ترور کردند اما جان سالم به در برد. تیر به گردن‌ وی اصابت کرد و توانستند نجاتش دهند. ترورهای دیگر هم بوده. مثلا آتش زدن خانم دکتر حسینی و خانواده‌ او در ویلای شخصی‌شان. خانمی به خاطر اینکه همسرش در عرفان حلقه رفته بوده، با خانم حسینی مشاوره می‌کند. طی مشاوره‌هایی که انجام می‌دهند، مرحوم خانم دکتر حسینی نصیحت می‌کنند که این فرقه، فرقه ضاله است. شخصی که مرتکب این جنایت شد به نحوی سبب طلاق خانمش را خانم دکتر حسینی می‌داند و به واسطه اینکه در این فرقه بوده و خانم دکتر حسینی نهی کرده بوده، می‌آید، بنزین می‌ریزد و این خانم و خانواده‌اش را در ویلای شمال کلا آتش می‌زند.
* مشخصا از کی پا گرفتند؟
- از اواخر دهه 70. طاهری سال 78 همین عرفان حلقه را به اسم تله انرژی پاتی در خیابان ستارخان راه می‌اندازد، نمی‌گیرد بعد جمع می‌کند. دو سه سال بعد عرفان حلقه را راه می‌اندازد. بعد می‌آید کم کم با شعر، آیه قرآن، مطالب عرفانی و ملغمه‌ای از عرفان‌های غربی و شرقی این عرفان کاذب را در اوایل سال 80  راه‌اندازی می‌کند. اوجش می‌رسد به سال 86 که دیگر خیلی حساسیت‌ها برای مسئولان روشن می‌شود. این حساسیت‌ها زیاد می‌شود تا سال 89 که وی دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد.
رییس این فرقه انحرافی مدعی است که من در آبان سال 1357 به خاطر اشتیاق زایدالوصفی که داشتم، به روح القدس متصل شدم. اسم‌های مختلفی هم می‌آورد چون فرهنگ‌های افراد مختلف است، در عرفان حلقه برخی مسیحی‌اند اسم روح القدس را مطرح می‌کند. جبرییل و یدالله را هم مطرح می‌کند. در بعضی مواقع می‌گوید این همان شعور کیهانی است. هوشمندی الهی است. یک ملک و فرشته‌ای است از جانب خدا که من با او ارتباط برقرار کردم، سپس تضادهای شخصی خودم از بین رفت و آمدم به مردم این را در قالب عرفان حلقه مطرح کردم. من که به روح القدس متصل شدم، یکسری تسهیلاتی را دریافت کردم به اسم حلقه. وی در کلاس‌هایش حلقه‌های متعددی را معرفی می‌کند و می‌گوید این حلقه‌ها بی‌نهایت است و کم کم بیان می‌شود!.
* حلقه در اینجا چه معنایی دارد؟
- حلقه‌های معرفتی است. یعنی آن حلقه‌های رحمانیت عام الهی را ایشان با اتصال به روح القدس به صورت وحی و الهام دریافت می‌کند.
* چرا از عبارت حلقه استفاده می‌کنند؟
- به‌کار بردن حلقه به این دلیل است که یک شخصی که به عنوان درمانگیر مراجعه می‌کند، با فردی مثل رئیس این فرقه که درمانگر است و سومین نفر روح‌القدس! یک حلقه وحدتی تشکیل می‌دهند. براساس این ادعا، عضو چهارم‌شان هم می‌شود «خدا» و خدای متعال هم به واسطه روح القدس یک‌سری تسهیلاتی را از طریق شعور کیهانی به این اتصال گیرندگان الهام و ارسال می‌کند. البته اینها همه‌اش خزعبلات است، اما ناچاریم اینها را بیان کنیم و توضیح دهیم و متأسفانه یکسری از مردم دنبال همین خرافات می‌روند.
به ادعای خود سرکرده این فرقه، روح القدس یکسری حلقه‌هایی را به سرکرده این عرفان انحرافی داده و وی در کتاب انسان از منظری دیگر خود، بیان می‌کند که ما باید اینها را تفویض کنیم. در اولین ساعت از اولین جلساتش به افراد پایان نامه می‌دهد. مردم ما هم خیلی برایشان جذّاب است که در کلاس‌ها که شرکت می‌کنند، سریع یک پایان نامه و کارتی بگیرند و سوگندنامه‌ای را امضاء کنند و قاب کنند بزنند دیوار. کدام مؤسسه را دیدید که به شرکت کنندگان در اولین جلسات از دور‌ه‌های آموزشی‌ پایان نامه بدهد؟
جالب است بدانید می‌گویند دین و رحمت خدا انحصاری نیست ولی خودشان معتقدند که اتصال به روح القدس و جبرییل به اسم شبکه شعور کیهانی تفویضی است و رئیس این فرقه و بعد مسترها آن را به دیگران تفویض کنند. ببینید این بحث تفویضی شد یعنی کسی غیراز سرکرده عرفان حلقه و بعد از آن مسترها نمی‌توانند این کار را بکنند. در عرفان حلقه داریم که این اتصالات و این حلقه‌ها از رحمت عام الهی گرفته شده و در انحصار یک گروه خاص نیست. چرا که می‌گوید سرقفلی قرآن دست حوزه علمیه نیست. همه می‌توانند از آن استفاده کنند. می‌خواهد بگوید انحصاری نیست اما در واقع با این تفویض‌ها، سوگندنامه‌ها، عضوگیری‌ها و دوره‌های مربی‌گری به افراد خاصی که این کلاس‌ها را شرکت می‌کنند، تفویض می‌کند و جالب است که بدانید اینها یکسری لایه محافظ‌هایی است که سرکرده این فرقه انحرافی آنها را ابداع نموده، وی معتقد است که انسان‌ها به واسطه رسوخ جنیان و ارواح سرگردان! بیمار می‌شوند و به واسطه این مسائل، آگاهی‌هایی که باید از خدای متعال و هوشمندی کیهانی بگیرند، نمی‌گیرند و به کمال نمی‌رسند. راه رسیدن به کمال همین اتصالات مطروحه در عرفان کیهانی است. وی 9 کتاب دارد که عرفان کیهانی اصلی‌ترین آنهاست. اصلا در همین کتاب اصلی‌اش رسما می‌گوید راه سیر و سلوک در عرفان حلقه فقط بواسطه اتصالات معنی می‌شود. یعنی شما شریعت را کاملا در عرفان حلقه می‌بینید که یک بحث پرت و رو بناست و مسائل زیربنایی را عرفان کیهانی مطرح می‌کند و می‌گوید ما به واسطه این اتصالات به شما لایه محافظ‌هایی می‌‌دهیم که از رسوخ جنیان و ارواح سرگردان ایمن شوید و این حلقه‌ها را به شما تفویض می‌کنیم.
* این جزو مراحل درمانی‌اش محسوب می‌شود؟
- بله. البته اینها علاوه بر اینکه لایه محافظ می‌دهند که موجودات غیرارگانیک در اینها رسوخ نکنند، به افراد در تشعشع دفاعی اعلام می‌کنند که شما باید روح‌های سرگردان یعنی جن‌هایی که در بدن شما رسوخ کرده را خارج کنیم. در واقع جن‌گیری می‌کند کلاس‌های جن‌گیری دارد. معتقد است که ما این جن‌ها را خارج می‌کنیم. ما الان آسیب دیده‌های بسیاری از این فرقه داریم که گرفتاریشان با جنیان حل نمی‌شود و کم کم به مسائل روحی روانی و در برخی موارد به خود کشی دست می‌زنند.
من بارها و بارها عرض کردم باز هم عرض می‌کنم؛ سرکرده این عرفان کاذب ماهیت اتصال به روح القدس را در کتابش توضیح نمی‌دهد. می‌گوید ما برای این اتصالات تعبیر خاصی نداریم. مقام، مقام بی‌تعریفی، بی‌ابزاری و مقام عرفان، دل و عشق است. به هر آسیب دیده‌ای که به ما مراجعه می‌کند، می‌گوییم بالاخره نفهمیدید ماهیت اتصال چیست؟ به چه چیزی متصل شدید؟ چرا اصلا به چیزی که نمی‌دانید متصل می‌شوید؟ می‌گویند نمی‌دانیم. به ما گفتند روح القدس. ما گفتیم خیلی خوب است. ما به عزیزان می‌گوییم که روح القدس و اتصال به ملک مقرب کار معصوم است. اگر هم معصوم نباشد، یک ولی خدایی، اولیاء الله خاصی باید به این مقام برسد که بتواند به این ملک مقرب، روح القدس و جبرییل متصل شود که در شانیتش دروغ و بدعت و دین ستیزی نباشد، حال اگر بگوییم رئیس این فرقه یک شخص خیلی والا مقامی است و متصل به روح‌القدس شده است، پس چرا این همه آموزه‌های مغایر و متناقض با قرآن و روایت را مطرح می‌کند؟ و چرا این همه خطا و اشتباه الحادی و شرک آمیز در مباحث انحرافی‌اش دارد؟ این چه روح‌القدس و روح‌الامین و امانتداری است که تمام آگاهی‌هایی که وی دارد دریافت می‌کند را کنار قرآن و روایات می‌گذاریم، همه غلط از آب در می‌آید؟ بعد اعضای حلقه می‌آیند شهادت می‌دهند که آموزه‌هایش حق است و یکی نیست بگوید خواهر و برادر گرامی شما چقدر مطالعه دینی دارید که اینگونه شهادت می‌دهید و مردم را اغفال می‌کنید، البته کم توجهی برخی صاحب قلمان و صاحبان اندیشه به این مسئله و عدم روشنگری نیز موجب رشد قابل توجه زیر زمینی این فرقه شد.
یک راه گریز و در رویی هم برای خودش می‌گذارد؛ می‌گوید خب ما برای اینکه بتوانیم آموزه‌های‌مان را به قرآن برسانیم، قرآن را باید بفهمیم. کشف رمز باید بکنیم. این آگاهی‌ها باید از روح‌القدس به ما بیاید که بتوانیم قرآن را کشف رمز کنیم و گرنه ظاهر قرآن یک چیزی می‌گوید، باطن قرآن یک چیز دیگر و به شدت به نفع خودش به صورت التقاطی دارد استفاده می‌کند.
* وی جایی می‌گوید پیامبر قرآن را نوشته خودش هم نمی‌داند چه نوشته است و از طرف دیگر می‌گوید باید قرآن را بفهمیم. این گفته وی دارای تناقض است.
- بله. رئیس این فرقه از جهاتی مطرح می‌کند که قرآن نوشته دست رسول خدا بوده و دارای تناقض است و خودش هم نفهمیده چه گفته. از طرف دیگر برای اینکه به کار خودش قداست ببخشد و مردم را همراه خودش بکند، با قرآن کار می‌کند.
جالب این است که وی در کلیپ اتصال شیطانی بارگزاری شده در آپارات مطرح کرده است که کارهایی که ما داریم انجام می‌دهیم از قبیل جن‌گیری‌ها، درمان‌ها، گرفتن دست افراد، بغل کردن افراد اجرای یک شوء است. زن‌ها را در آغوش می‌گیرد. فیلم‌هایش را عمدا بدون سانسور منتشر کردیم. در یوتیوب هم منتشر شده. می‌گوید اینها یک شو است! از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند. اگر احساس کند قرآن باعث جذب افراد می‌شود، از قرآن هم استفاده می‌کند. از انجیل هم همینطور، وی در یک جلسه‌ای حتی گاوپرستی را ملاک صلح با طبیعت بیان می‌کند حتی از مانتراهای اوپانیشاد (ذکرهایی که در کهن‌ترین متون آیین هندو مشهور است) تجلیل می‌کند! قرآن که جای خود را دارد.
در کتاب موجودات غیرارگانیک بسیار در وصف انجیل صحبت می‌کند. حتی می‌گوید انجیل از قرآن مفصل‌تر است و قرآن مبهم است! وی معتقد است که ما قائل به وحدت بین الادیان هستیم. همه ادیان برابرند. در نظر او مسیحی و («یهودی و بهایی یکی‌اند. یک کلیپ در آپارت از سایت نجات از حلقه هست از رجا ریاحی مستر عرفان حلقه») که می‌گوید ما در عرفان کیهانی کاری نداریم کسی در چه دینی باشد! مهم این است که فقط بیاید این اتصالات را بگیرد و تسلیم وار به هوشمندی الهی متصل شود بعد تازه می‌شود مسلمان. واقعا نظر خود طاهری هم همین است و در اوایل کتاب انسان از منظری دیگر همین را بیان می‌کند، همچنین در اساسنامه عرفان حلقه به آن نیز اشاره شده که انسان صرف نظر از دینداری و بی‌دینی می‌تواند به این رحمت عام متصل شود. یعنی قشنگ می‌آید به صورت پلورالیته کردن آموزه‌های دینی اسلامی بحث اسلام را عوض می‌کند. و می‌گوید در قرآن داریم «ان الدین عندالله الاسلام».
بله همه پیامبران مسلمانند اما نه این دین تحریف شده مسیحیت و یهودیت کنونی. مسلمان واقعی، مسلمان به اسلام ناب محمدی است که در سوره محمد آیه 2 به آن تصریح شده واز منظر قرآن وحدت بین الادیان مردود اعلام شده است.
* کل ادعایش همین است؟ من متصل شدم به روح القدس.  ما بخاطر اجنه مریض هستیم، همه بیایند متصل شوند تا ارواح سرگردان‌شان خارج شود؟
- و برخی مواقع این مریضی ما باعث می‌شود که آگاهی‌ها را دریافت نکنیم زیرا اتصالی نداریم یعنی اکنون من و شما یک آدم بی‌بصیرت و بی‌معرفت، حتی برخی مواقع می‌گویند منافق، مشرک و کافر است زیرا نعمت‌های الهی را داریم می‌پوشانیم. یعنی نعمت بزرگ اتصال به کیهان است اما ما داریم می‌پوشانیم و لذا کافر هستیم. اینطور بیان می‌کند جالب هست در بحث خانواده مطرح می‌کند که این نوع افراد بی‌هویت هستند و زندگی با انسان بی‌هویت فایده‌ای ندارد و لذا آمار طلاق را که در عرفان حلقه نگاه می‌کنیم درصد بسیار بسیار بالاست. کلیت اتصال بحث مهمی است. اصلی‌ترین بحث عرفان حلقه، اتصال به روح القدس بیان می‌شود و قداستی که دارد. کارهای مختلفی را برایش تعریف می‌کنند. هم آگاهی و معرفت و عرفان را از این اتصال بیان می‌کند و هم درمان را یعنی همه چیزش در مورد عرفان کیهانی همین اتصال به روح القدس معنا می‌شود و همه چیزشان از آگاهی‌هایی که از روح‌القدس گرفته می‌شود، دریافت می‌شود.
* منظورش از روح‌القدس جناب جبرییل است؟
- بله. هدف رئیس این فرقه جذب افراد با اسامی است که برای مردم جذابیت داشته باشد برای مسیحی؛ روح القدس، برای مسلمان؛ جبرئیل برای بی‌دین؛ شعور کیهانی و هوشمندی را نام گذاری می‌کند و مدعی است این آگاهی‌ها از روح القدس است، پس از نظر دین باید آگاهی‌های رسیده اش مثبت باشد. یعنی با قرآن سازگاری داشته باشد و الا از روح القدس و جبرئیل نمی‌تواند باشد. وی در صفحه 140 کتاب انسان و معرفت می‌گوید ما آگاهی‌های‌مان را باید به کتب آسمانی « نمی‌گوید قرآن» عرضه کنیم یا به گفتار پیشوایان دینی، «باز نمی‌گوید رسول خدا(ص)و اهل بیت(ع)» یعنی سخن هر پیامبری که شد ایراد ندارد و کاری به تحریفش شدن سخنانش هم ندارد. اگر درست بود آگاهی‌مان، درست است. یعنی وی آن حساسیت را روی قرآن اصلا ندارد. جالب است که این موضوع را هم قبول دارد که باید عرضه کنیم. خب ما اکنون این آگاهی‌های وی را داریم به قرآنی که قبول دارد، عرضه می‌کنیم. می‌بینیم کاملا این آگاهی‌ها برخلاف قرآن و روایات است خب الان تکلیف چیست؟ چرا ایشان و اعضای حلقه از ادعای خود دست برنمی دارند؟
* کدام آگاهی‌ها؟
- هرچه که دارد مطرح می‌کند، هرچه از متون کتاب‌هایش را داریم تطبیق می‌دهیم، مخالفت دارد. بند بند خطاهایش را آیت‌الله مکارم شیرازی طی مقالاتی بیان کردند و ما دائما در سایت نجات از حلقه در مقالات داریم می‌گوییم مسائل مختلف رد زیارت، رد عصمت، رد مصون بودن قرآن از تحریف، بحث حجاب، اصلا این اتصالات که واقعا روح القدس است چه جوری اثبات می‌کند اینها را؟ وقتی ارائه می‌دهیم به قرآن می‌بینیم کاملا غلط است.
جالب است سرکرده عرفان انحرافی حلقه علاوه بر اینکه می‌گوید من به روح القدس متصل می‌شوم! و ساعتی را مشخص می‌کند می‌گوید من در این ساعت به روح‌القدس متصل می‌شوم. شما را هم متصل می‌کنم و این را هیچ پیامبری ادعا نکرده که من دیگران را هم به روح القدس متصل می‌کنم. خب هیچ پیامبر و امامی این ادعا را نداشته که من دیگران را هم به روح‌القدس متصل می‌کنم. کجا داریم که حضرت عیسی(ع) حواریون را بخواهد به ‌روح‌القدس متصل کند؟
و در کل می‌خواهد بگوید من با این اتصالات و تفویض این اتصالات هم جن و ارواح سرگردان را خارج می‌کنم و هم یک لایه محافظی به شما تفویض می‌کنم که از اینها مصون شوید و اگر از حلقه و این سوگندنامه‌ها عدول کنید، بیچاره می‌شوید بیماری دوباره به شما بر می‌گردد.
پشت برگه‌های سوگندنامه هم نوشته: دلایل قطع لایه محافظ، که اگر اینها را عمل نکنید، مشکلات احتمالی دوباره به شما بر می‌گردد یعنی بیماری که درمان شده در واقع درمان نشده است و بیماری به او بر می‌گردد. چون این حلقه را دارد نقض می‌کند. جالب است یکجا هم می‌گوید که در رأس قرار دادن هر نامی حتی مقدسین و معصومین به جای نام خدا و هوشمندی ـ یعنی خدا و هوشمندی را هم در یک رتبه قرار داده ـ شرک است و معصومین را اگر بخواهند در بحث شفا، درمانگری، دخیل بکنند این شرک است و تو نباید جای هوشمندی اینها را قرار بدهی اینها همه کارهایی است که هوشمندی و شعور کیهانی دارد انجام می‌دهد و تو نباید کافر به این مسئله باشی! و مشرک نباید باشی و جای خدا اهل‌بیت(ع) را بنشانی بنظر شما کدام شیعه است که جای خدا اهل‌بیت(ع) را نشانده است؟ همه وقتی که می‌رویم می‌گوییم اشهد انک عبد من عبادک. یا اشهد ان محمدا عبده و رسوله. همه این‌ شهادت‌ها را همه دارند می‌دهند که شما عبد و بنده خدا هستید و واسطه فیض انسان و خدا. جالب هست که طاهری در اساسنامه عرفان حلقه تنها واسطه بین خدا و انسان را شعور کیهانی معرفی می‌کند و این یعنی خیلی محترمانه اهل بیت را کنار بگذارید و این شرک است اما شعور کیهانی را جای آن قرار دهید عین آگاهی و معرفت است!
* از نظر عرفان حلقه دلیل بیماری ما چیست؟
- پایه گذار این فرقه جن و ارواح سرگردان را به اسم موجودات غیرارگانیک معرفی می‌کند. موجودات غیرارگانیک به معنی موجودات غیرطبیعی که از ارگان‌های طببعت به دور است. در صورتی که غیرارگانیک نوع A یعنی جن یک موجود ارگانیک است. این هم یک اشتباهش در واژه‌سازی است. جن غذا تناول می‌کند حتی غذا را بو می‌کشد. نکاح و زاد و ولد دارد. همه اینها در آیات قرآن هست و حتی در قرآن اشاره به زاد و ولد و مسائل جنسی جنیان دارد اینها تماما کارهای‌شان ارگانیک است و یک موجود کاملا طبیعی هستند اگرچه چشم ما بطور عادی قابلیت دیدن آنها را ندارد همانطور که ما هوا را نمی‌بینیم ولی در طبیعت وجود دارد.
اما موجودات غیرارگانیک نوع B یعنی ارواح سرگردان که باید عرض کنم این موضوع را اصلا در دین اسلام نداریم و این نیز غلطی دیگرست. رئیس این فرقه می‌آید اینجا یک مقاله در رد تناسخ می‌نویسد مبنی بر اینکه تناسخ باطل است و ما آن را قبول نداریم. یک مقاله خیلی ضعیف علمی که افراد ذهن‌شان پاک شود که ما اصلا در عرفان حلقه تناسخ نداریم. اما زیرکانه می‌آید تناسخ را جا می‌اندازد. چطوری؟ با همین ارواح سرگردان. می‌گوید کالبد ذهنی یا همین روح پس از مرگ از بدن فارغ می‌شود اما به خاطر علاقه‌ای که به دنیا دارد، سرگردان است دیگر به بزرخ نمی‌رود در صورتی که صریح آیه قرآن این است که ارواح بعد از مرگ همگی وارد برزخ می‌شوند و سپس از خدا می‌خواهند که به دنیا برشان گرداند تا شاید عمل صالح انجام دهند اما خدا می‌فرماید «انها کلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون»(مومنون 23) در پاسخ ارواح می‌فرماید هرگز چنین نیست! این سخنى است که او (فقط) گوینده آن است؛ و فرا روى آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته مى‏شوند یعنی بازگشتی به دنیا نیست.
وی می‌گوید این ارواح در دیگران حلول و رسوخ می‌کند و این یعنی تناسخ مدرن که می‌گوید کالبد ذهنی فرد وارد بدن دیگران می‌شود و مدعی است وقتی یک روحی در بدن یک فرد رسوخ کرده، اعمال آن فرد غیرارادی می‌شود و وی را بیمار می‌کند! این یعنی تناسخ دیگر.
بحث بعدی اینکه ایشان ادعا می‌کند من درمانگری می‌کنم، مسترهایم به واسطه اتصال به روح القدس درمانگری می‌کنند. یکی از دلایل دیگری که ما می‌گوییم این شعور کیهانی نمی‌تواند روح القدس باشد، همین است که وقتی همه مسترها با هم اختلاف دارند، این چه وحدت و اتصال به ملک مقرب است که این مرتبطین با فرشته وحی این همه دچار اختلاف هستند و حرف‌های هم را نقض می‌کنند. نیرومنش در آمریکا یک حرف می‌زند، آن مستر دیگری یک حرف می‌زند، یکی می‌گوید تجمع کنیم یکی می‌گوید نکنیم، یکی می‌گوید استاد را کشتند، یکی می‌گوید استاد زنده است، یکی می‌گوید نامه استاد الان از انفرادی به دستم رسید (ما نمی‌دانیم این چه انفرادی است که نامه از آنجا به دست فلان مستر در خارج می‌رسد و همسر وی هم خبر ندارد!)
* نیرومنش کیست؟
- شهناز نیرومنش مطرود از شاگردهای اولی سرکرده عرفان انحرافی حلقه بودند که با هم شروع کردند. کمیته‌های مختلف را با هم تشکیل دادند. فرار کرد و به ترکیه رفت. و با کمک پسرش به آمریکا شتافت و موسسه اینتریونیورسالیزم را تأسیس کرد که آمریکا به شدت حمایتش کند و بتواند این را اثبات بکند تا الان هم هیچ کاری برای اثبات این روش درمانی نتوانستند انجام دهند. این همه دکترای افتخاری و مدارک جعلی اینجا خودش را نشان می‌دهد که کاملا غلط و غیرعلمی داده شده است. مشخص است وقتی این همه مسترها با هم اختلاف دارند، وقتی خود رئیس فرقه می‌گوید بیایید با هم وحدت داشته باشیم، بیاید حرف‌هایی که من می‌گویم را بگویید و امانتدار باشید، پس معلوم است به کجا وصلند که هیچ اتحادی ندارد و دائما اختلاف در میانشان هست، خب آنهایی که این اتصالات به آنها تفویض شده، اگر این اتصالات، اتصالات رحمانی بود، هیچ وقت آنها اشتباه نمی‌گفتند، آگاهی‌هایشان، آگاهی‌های رحمانی می‌شد نه اینکه مدام طاهری پیام بدهد که بیاییم با هم باشیم چون که اختلاف بین‌شان زیاد است و این نشان می‌دهد که وحدت رویه‌ای ندارند. وقتی همه دارند به روح القدس متصل می‌شوند، خب اتصالات و آگاهی‌ها همه باید یک شکل باشد.
یکی از مسائل بحث درمان از طریق هوشمندی و شعور کیهانی است که همه کاره این جهان دوقطبی است و در مقابل شیطان قرار دارد و خیلی محترمانه خدا در کنار نشسته و امور به دست شعور کیهانی است و همانطور که عرض شد سرکرده این فرقه برای فرهنگ‌های مختلف اسم‌های مختلف هم برایش می‌گذارد.
* یک موجودی غیراز خدا؟
- بله. این موجود موهوم را مخلوق خدا می‌دانند. برخی مواقع صفت خدا، برخی مواقع آگاهی و برخی مواقع فرشته مطرحش می‌کنند. برخی جاها غیرمستقیم می‌گوید ابلیس است. خود ابلیس است که تمام این موارد با رفرنس معلوم است. کافی است با سایت نجات از حلقه و مسئولین آن در ارتباط باشید. خلاصه داستان جالبی در این قضایا داریم. و به راستی باید عرض کنم که این شبکه، همان شبکه جنیان کافر و شیاطین است ولی چهره فورمالیته‌ای برایش در این فرقه به تصویر کشیده‌اند و اینگونه نیست که الهام و وحی فقط الهی باشد در قرآن هم داریم «إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلی‏ أَوْلِیائِهِمْ» شیاطین به دوستان خود مطالبی مخفیانه القا و وحی می‌کنند. (انعام ـ 121) همین که می‌گویند افرادی که با اینها مرتبط‌اند اخبار از گذشته می‌توانند بدهند اما خبر از آینده نمی‌توانند بدهند، اینها مسائلی است که در اتصالات اینها مشخص می‌شود که این روح القدس نمی‌تواند باشد. و توضیح دادیم اگر هم روح القدس باشد، این همه خطا و اشتباه و تناقض با قرآن وجود نخواهد داشت.
بحثی که خیلی مهم است، این است که اینها از بحث درمانگری دارند سوء استفاده می‌کنند. چطوری؟ دو راه درمانگری را مطرح می‌کنند. درمانگری از راه دور، درمانگری از راه نزدیک. درمانگری راه نزدیک یعنی اینکه ـ در فیلم‌هایی هم که در کانال آپارات پخش کردیم، هست ـ سرکرده عرفان حلقه می‌آید با افراد اتصال بدنی برقرار می‌کند، دست فرد را می‌گیرد، بغلش می‌کند و صورتش را می‌گیرد. و مدعی است این یک نوع درمانگری مدرن است.
* محرم و نامحرم برایش فرقی ندارد؟
- هیچ فرقی ندارد. می‌گوید من درمانگر و پزشک هستم. نه مجوز دارد. نه مورد تأیید واقع شده، نه اصلا مقبول پزشکان قرار گرفته. درمانگری اش را به عنوان یک پزشک شروع می‌کند. می‌آید در این راه دست افراد را می‌گیرد. اتصال برقرار می‌کند. ما فایل‌های دوره مستری‌اش را باز کردیم، فیلمش را در سایت گذاشتیم که رئیس این فرقه حتی به حرف خودش هم عمل نمی‌کند که این اتصالات راه نزدیک یک شو است و نیازی به دست زن را گرفتن و بغل کردنش ندارد. اما خود طاهری می‌آید این کارها را انجام می‌دهد بعد می‌گوید من معتقدم درمان راه دور موثرتر از درمان راه نزدیک است، اصلا درمان راه نزدیک درست نیست. به مسترها جداگانه در پشت پرده می‌گوید: من معتقدم که درمان راه دور موثرتر از درمان راه نزدیک است. که فایل آن در کانال تلگرام  نجات از حلقه موجود است.
* لطفا درمان از راه دور و راه نزدیک را بیشتر توضیح دهید.
- در درمان از راه نزدیک، دست طرف را می‌گیرند و اتصال از راه نزدیک با او ایجاد می‌کنند. درمان از راه دور این است که مثلا به طرف می‌گویند فلان ساعت بنشین در اتصال با هوشمندی. در این اتصال مستر یا سرکرده عرفان حلقه با آن شخصی که دارد ارتباط می‌گیرد، در اتصال راه دور می‌نشینند و می‌گویند اصلا هوشمندی کیهانی به صورت هوشمند این فرد را درمان می‌کند. نه می‌خواهد اسمش را بدانی و نه بیماری‌اش را. همین که او در اتصال نشست و آن ارتباط برقرار شد، هوشمندی و روح القدس کار خودش را انجام می‌دهد و بیماری فرد را درمان می‌کند در صورتی که شما وقتی نگاه می‌کنید، می‌بینید که در بحث تسخیر جن، انسان باید به جن و شیطان اجازه تسخیر بدهد تا تسخیرش بکنند. این تسلیم شدن به هوشمندی و شعور کیهانی در این ارتباطات و اتصالات، وقتی که می‌گویند طرف باید تسلیم بنشیند و بی‌قضاوت باشد، در واقع راه نفوذ و رسوخ شیاطین و جنیان کافر را برای اینها باز کردند و ما هم گفتیم که این روح القدس نیست پس چیست که دارد در اینها تأثیر می‌گذارد؟ می‌رویم مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم در برزیل، هند و خیلی کشورهای مختلف از جن دارند برای این کارها استفاده می‌کنند تا روی افراد تأثیر بگذارند. کاملا می‌بینیم این مطالب کپی‌برداری شده از این آموزه‌های شرقی و غربی است و افرادی که دائم در این اتصالات می‌نشینند، مجنون و جن زده می‌شوند. ما در آسیب دیده‌های ‌مان به شدت این موارد را داریم. وقتی اتصال اول را می‌گیرد و سوگندنامه را امضا می‌کند، دیگر طرف در اختیار اینهاست.
* آن جن کافر که تسخیر کردند را به جان آنها می‌اندازند؟
- بله جنی را که از معمار زاده کرایه کرده است. به جان افراد می‌اندازد و اینها مثلا می‌بینید دیگر نمی‌تواند نماز بخواند. نمی‌تواند کارهای عادی روزمره‌اش را انجام دهد. بعد سرش را به دیوار می‌کوبد، موهایش را می‌کشد، همه اینها هست و می‌گویند اینها حالت‌های برون‌ریزی است. در صورتی که درون ریزی جن است در واقع نه برون ریزی جن!
وقتی فرد در اتصال می‌نشیند، یک سری حالت‌هایی برایش ایجاد می‌شود. شاید دفعات اول حس نکند در این ارتباط قرار گرفته اما به مرور وارد این فرقه شده به اتصال با جنیان عادت می‌کند. مثلا سرکرده عرفان انحرافی حلقه در کلاس بشکن می‌زند و می‌گوید ما اتصال را دادیم. گرفتی؟ چی حس کردید؟ گزارش دهید مثلا می‌گویند هیچی ندیدیم وی می‌گوید پس شما هنوز قفل ذهنی دارید و باید بروید منزل در ارتباط بنشینید تا بگیرید، یعنی آن آموزه‌های دینی قبلی شما را قفل ذهنی کرده است و هنوز به این حلقه‌های ما ایمان نیاوردید. بحث ایمان، تسلیم و شاهد بودن را مطرح می‌کند. به نظر شما این کجایش رحمت عام هست و عمومی؟
* یعنی رئیس این فرقه افراد را جن زده می‌کند؟ کارش فقط این است؟
- بله اما عنوان نمی‌کند. و به راحتی از آنها شهریه می‍گیرد آنها را مسخ می‌کند، مرید می‌کند، حاضرند جان خود را بدهند اما ضربه‌ای به قطب این فرقه وارد نشود!
* می گوید شما متصل به روح القدس شدید؟
- بله. بیمار هم باور و قبول می‌کند. سرکرده این فرقه نمی‌گوید این روح القدس نیست و جن است و این دروغ بزرگ این سرکرده است. این بندگان خدا که با این شبکه ارتباط می‌گیرند و در اتصال و ارتباط چشمان خود را می‌بندند و به حالت خلسه و تسلیم درمی‌آیند، در واقع خود را مسحور و جن زده می‌کنند.
* چطور به حالت خلسه در می‌آید؟
- تسلیم می‌شود. می‌گوید من هرچه اینها دارند اعلام می‌کنند را قبول می‌کنم هر چه باشد.
این تسلیم شدن و اتصال باعث می‌شود که جنیان در این رسوخ کنند و به اصطلاح برون ریزی می‌کند. می‌گویند این بیماری‌های مخفی شده درون تو بوده که سالیان سال با تو بوده، طرف هم باور می‌کند. بعضی‌ها در این ارتباطات و اتصالات حالت آرامش برایشان ایجاد می‌شود. برخی‌ها هم به شدت اذیت می‌شوند. آنها که در این ارتباط برایشان آرامش ایجاد می‌شود، در واقع موقتی هم هست. بعد از یک مدت بدن‌شان به شدت تاول می‌زند، حالت روانی پیدا می‌کنند. حتی موردهایی داریم که اینها را با زنجیر می‌بستند با این عنوان که جن و روح سرگردانش دارد بیرون می‌آید. دارد برون ریزی می‌کند اما متأسفانه اینها متوجه نبودند که دارند خودشان را وارد یک داستان جدیدی در زندگی می‌کنند که بعد از یک مدت که واقعا عضو حلقه شدند، محرم اسرار شدند، ـ هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست که می‌گویند ـ دیگر این جنیان با آنها کنار می‌آیند و دیگر آن حالت‌ها از آنها رفع می‌شود. بعد می‌گویند تو درمان شدی. حالا جالب است هر کسی این سوگندنامه‌ها را نقض کند، همان حالت‌ها به او برمی‌گردد. اگر این درمان است، چرا این حالت‌ها بر‌می‌گردد؟ این سوال ماست. در نقض همین سوگندنامه نوشته بود لایه محافظ برداشته می‌شود و مشکلات و برون ریزی‌ها برگشته می‌شود.
قبل از انقلاب یک سری مسائل را دارند مطرح می‌کنند که وی نخبه بوده است. طاهری یک ماکت هواپیما را طراحی می‌کند. هیچ وقت هم این هواپیما پرواز نکرد، هیچ موتوری نداشت. یک بدنه‌ای که حتی از لحاظ آیرودینامیکی هم مشکل دارد یعنی من که تخصص علمی در بحث مباحث فیزیکی ندارم، به سبب اندک مطالعاتی که دارم، می‌بینم این کلا مشکل آیرودینامیکی دارد. هویدای بهایی مسلک می‌آید به عنوان یک فرد نخبه به این جایزه می‌دهد. همین که الان می‌بینید مدارکی را که هرکس ضد انقلاب هست چطور جایزه نوبل می‌دهند؟ رئیس عرفان حلقه از هویدا جایزه می‌گیرد و ساواک با طاهری ارتباط ویژه‌ای برقرار می‌کند.
* یعنی با ساواک ارتباط داشته؟
- به نظر شما ممکن هست که کسی مورد توجه هویدا باشد و جایزه بگیرد و نیروهای امنیتی از او غافل شوند؟ ایشان مدتی را در ژاپن به سر می‌برد. نقطه‌های حساسی که در شبکه‌های جاسوسی هم مطرح است مثل ارمنستان، ترکیه و ژاپن. در این کشورها مدتی دوره می‌بیند به اسم تحصیل در دانشگاه. اینها یک قدری‌اش هم قبل از انقلاب بوده، قدری‌اش بعد از انقلاب. طاهری در ژاپن آموزه‌های رِی‌کی را می‌بیند. درمانگری ری‌کی که درمانگری و اتصالات و بسیاری از آموزه‌های عرفان حلقه، روح رِی کی، شعور کیهانی و هوشمندی با همدیگر برابری می‌کند. من یک مقاله‌ای هم در این خصوص نوشته بودم، کپی‌برداری عرفان حلقه از رِی کی در سایت نجات از حلقه موجود است.
* مشابهت سمبل های عرفان حلقه با رِی کی در چیست؟
- رِی کی یک سری سمبل‌هایی برای ارتباط با روح رِی کی داشته که در عرفان حلقه هم مثل +1 و +2 و... هست مثلا به جای فاتحه خواندن برای میت +2 ارسال می‌کنند در روح جمعی!
* رِی کی به چه معناست؟
- رِی کی به معنای هوشمندی کیهانی است. اصلا اسم کپی‌برداری شده است. ترجمه رِی کی یعنی هوشمندی کیهانی. رِی یعنی هوشمندی، کِی یعنی کیهانی. رِی کی از زبان سانسکریت تبتی گرفته شده است. طاهری اینها را می‌آورد و در عرفان حلقه پیاده می‌کند. مولفه‌های اسلامی را با مولفه‌های کیهانی و عرفان‌های شرقی و غربی در می‌آمیزد. این رفرنس‌هایی که می‌گویم، در کلیپ‌هایمان هست. در کانال آپارت داریم با موضوع: "عرفان حلقه یک فرقه کپی‌برداری شده از عرفان‌های کاذب” آورده‌ایم که آنجا یکی از مسترهای عرفان حلقه می‌گوید تو کپی بردای از اکنکار(یک فرقه آمریکایی که مؤسس آن فردی نظامی به نام پالتوئیچل است) کردی و تو اصلا یک اکیست بزرگ هستی. سفیر اِک هستی. سرکرده عرفان حلقه سپس برای اینکه بگوید نه من اینها را خودم داشتم و از کسی نگرفتم، برای اینکه کتمان کند، می‌گوید نه من خودم به اینها رسیدم یعنی در واقع یک جوری می‌خواهد بگوید آنها هم به یک چیزهایی رسیده بودند ما هم رسیدیم، همه را با هم داریم جمع می‌کنیم.
این درمان‌ها همه دروغ است و پروسه درمانی آن مبتنی بر شواهد
(Evidence bace) نیست و فاقد ارزش علمی می‌باشد. این ادعاها هیچ کدام اثبات نشده فقط چند نفر آمده‌اند شهادت داده‌اند ما بیمار بودیم خوب شدیم بدون هیچ سند و مدرک علمی و اینتریونیورسالیزمی هم که خانم شهناز نیرومنش در آمریکا تأسیس کرد، یک مقاله نتوانسته در ژورنال‌های بین‌المللی و دپارتمان‌های علمی دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی به اثبات برساند که عرفان حلقه درست می‌گوید. پنج سال است که فرار کرده و به آمریکا رفته. چون ممنوع الخروج هم بودند. وی اکنون پیگیر اثبات این مسئله است.
دکتر محمد کاظم عطاری و دکتر علی نیری و دکتر هولاکویی اینها آدم‌هایی هستند که کاملا ضد انقلاب‌اند ولی نقد جدی بر عرفان حلقه دارند. فیزیکدان و پزشک بحث می‌کنند و می‌گویند اصلا این فرد توهین به درمانگری و پزشکی و علم کرده است. ما در سایت همه را آوردیم. دکتر مرندی، دکتر محمد اسماعیل اکبری، دکتر آقا رفیعی، و خیل کثیری از پزشکان حتی دکتر علیشاهی نقد عرفان حلقه را مطرح می‌کنند. لذا نقد این فرقه در حیطه اسلام و دین و انقلاب نیست. همه منتقد آن هستند می‌گویند اصلا اینها اخاذی و شیادی است و نقد می‌کنند، حتی می‌گویند اصلا سرکرده عرفان حلقه نفهمیده کیهان چیست.
* لطفا درباره موسسه اینتریونیورسالیزم توضیح دهید.
- یک موسسه‌ای است که می‌خواهد عرفان حلقه یعنی ادعاهای سرکرده آن و درمانگری‌اش را در آنجا به ثبت برساند ولی نمی‌تواند، و البته دارد اخاذی شدیدی هم می‌کند. دیگر آنجا محدودیتی هم که ندارند. دوره‌هایی که آنجا برگزار می‌کند هر ترمش حتی چند صد دلار است جالب هست بدانید الان  نیرومنش مطرود حلقه‌ای‌های داخل کشور است و وی را نفوذی سپاه می‌دانند و رهایش کردند! دوره‌هایی که مسترها در ایران برگزار می‌کنند، هر ترم 12 ساعته اش 50 هزار تومان است. اخاذی شدید مالی هم دارند می‌کنند. مثلا چطور؟ 150 تا شاگرد را جمع می‌کنند، مخصوصا افرادی که بیمارند و می‌خواهند درمان بشوند، به عنوان یک مریض مراجعه کرده، یک بیمار دردمند، 150 تا 50 هزار تومان می‌شود هفت میلیون و پانصد هزار تومان در 12 ساعت جالب است بدانید راننده تاکسی هم کار خود را رها می‌کند می‌رود تدریس حلقه. ما مستر راننده هم داشتیم.  
* برگزاری این دوره‌ها در کشور غیرقانونی است؟
- بله کاملا غیرقانونی است. زیر زمینی برگزار می‌شود.
* آیا این دوره‌ها در تهران جمع شده؟
- بله. ظاهرا جمع شده. الان کلاس‌ها دائما برگزار می‌شود. حتی گروه‌هایی به اسم مستریاب در تلگرام دارند مستر معرفی می‌کند که کلاس در فلان منطقه رأس فلان ساعت برگزار می‌شود با مستر فلان. به راحتی کدها را می‌دهند و در هر شهری هم کلاس‌های مختلف دارند.

منبع: روزنامه کیهان