شهید دکتر احمدرضا احدی

سامانه ملی قوانین و مقررات


سامانه ملی قوانین و مقررات

سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران(dotic.ir)، سامانه‌ای است که به منظور دسترسی آسان شهروندان به قوانین، مقررات، طرح‌ها و لوایح ایجاد شده است.

حوزه شفافیت شفافیت قوانین Laws Transparency Scope
موضوع معرفی Introductory Subject
جغرافیا ایران Iran Geography
نوع مطلب وبسایت Website Type
زبان فارسی Persian Language
منتشر کننده dotic.ir سامانه ملی قوانین و مقررات Publisher

سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، سامانه‌ای است که قوانین و مقررات در آن ثبت شده و در دسترس مردم قرار می‌گیرد. همچنین از طریق این سامانه می‌توانید پیگیر وضعیت طرح‌ها و لوایح در جریان نیز باشید.

این سامانه بخش‌های مختلفی را داراست که به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

1. فهرست اجمالی قوانین

در فهرست اجمالی قوانین می‌توانید به قوانین مصوب توسط مجلس شورای اسلامی، مجلس تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... دسترسی داشته باشید.

از امکاناتی که در این صفحه در دسترس می‌باشد، می‌توان به قابلیت فیلتر کردن قوانین بر حسب تصویب کننده، تاریخ تصویب، نوع قانون و ... می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار، سریع و راحت به مجموعه قوانین مورد نیاز خود، دسترسی پیدا کنید.

از دیگر قابلیت‌های مهم این سامانه، قابلیت خروجی گرفتن به اکسل، HTML، فایل متنی و پرینت می‌باشد. این قابلیت باعث می‌شود که با استفاده از خروجی‌هایی مانند اکسل، بتوان داده‌ها را تحلیل کرده و از نتایج این تحلیل استفاده کرد.

2. فهرست اجمالی مقررات

از طریق فهرست اجمالی مقررات، دسترسی به آیین‌نامه‌ها، تصمیم‌نامه‌ها و ... تصویب شده فراهم می‌باشد. امکاناتی که در این فهرست وجود دارد، همانند امکانات فهرست اجمالی قوانین بوده و دسترسی به مقرره یا مجموعه مقررات را آسان می‌کند.

3. فهرست طرح‌ها و لوایح در جریان

در این صفحه از سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی، می‌توانید طرح‌ها و لوایح در جریان و آخرین وضعیت آن‌ها را مشاهده کنید.

برای دسترسی آسان‌تر به لایحه و طرح مورد نظر، می‌توانید از گزینه‌های موجود برای فیلتر کردن ب اساس تاریخ اعلام وصول، آخرین مرحله رسیدگی، نوع رسیدگی، نوع فوریت و وضعیت نهایی استفاده کنید.

البته یکی از نقاط ضعف مهمی که این قسمت داراست، عدم ارائه خروجی‌های مناسب در فرمت‌های متفاوت می‌باشد زیرا شما فقط می‌توانید لوایح و طرح‌ها را پرینت بگیرید.

جمع بندی

سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، گامی در راستای تحقق شفافیت قوانین و مقررات در کشور می‌باشد. اما تا رسیدن به شرایط مطلوب در زمینه شفافیت قوانین و مقررات و مشارکت بیشتر مردم در فرایند قانون‌گذاری، فاصله زیادی وجود دارد. به همین دلیل نباید به سطح موجود اکتفا کرده و به آن راضی باشیم؛ بلکه باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا بتوانیم کشور را در مسیر پیشرفت به جلو ببریم.


این مطلب متعلق است به بلاگ «شفافیت برای ایران» و ترویج آن صرفا در راستای اعتلای کشور عزیزمان مجاز می‌باشد. http://transparency4iran.ir

IRAN

shia muslim

استاد رائفی پور

سامانه ملی قوانین و مقررات

شفاف سازی

شفافیت

شفافیت برای ایرانیان

شهید احدی

مصاف

موسسه شهید احدی

۹۴/۱۱/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات (۰)

هنوزهیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی